I was so wrong for so long

Är ännu sjuk och ser inte någon ljusning i tillfrisknandet ännu heller. Är inne på 8dagen med feber. Denhär natten har varit en av de värsta hittils, halsen har blivit otroligt sjuk och det tar sjukt mest överallt. Som tur kan man bara ha det här en gång i livet. Har ingen lust att göra något överhuvudtaget. Matlusten är också från reven. Dessutom har jag aldrig kännt mig såhär ful som jag gör för tillfället.. Eftersom halsen, ansiktet och speciellt ögonen är uppsvullna ser jag ut som en sumobrottare. Skämtar liksom inte. Håll nu tummarna att det vänder iaf till slutet av veckan. Julfest, julförberedelser, har ju inte köpt en enda julklapp ännu..
Någon hade funderat vad pusutauti är, och eftersom jag är dålig på att förklara tog jag nätdoktorn till hjälp, så här kommer det:

Körtelfeber eller mononukleos är en virussjukdom som orsakas av Epstein-Barr-viruset. Sjukdomen karaktäriseras bland annat av inflammation i halsmandlarna (tonsillit), förstorade lymfkörtlar och uttalad trötthet. Den drabbar framförallt unga människor i åldern 10-25 år.

Körtelfeber får man genom att smittas med Epstein-Barr-virus. Detta finns i saliv och urin hos den smittade. Sjukdomen kan överföras exempelvis från en person till en annan genom en kyss, varför sjukdomen populärt kallats kyssjukan(pusutauti). Från det att man är smittad går det 30-90 dagar innan symptomen börjar att visa sig.Körtelfeber varar normalt i 2-4 veckor och är oftast helt okomplicerat. Hos cirka 3 procent kan förloppet bli längre. Sjukdomen ger livslång immunitet. Alla får en lätt, övergående leverpåverkan.


Jep, typ såhär har jag sett ut i några dagar nu, inte så söter nej.


Kommentarer
Postat av: Didi

Krya på dej Jasse! :)

2009-12-14 @ 15:22:20
Postat av: Linda

Men sötnos! vad fan har hänt! kände ju inte ens igen dig på bilden, trodde ja imisstag gått in på någon annans blogg... ush, hoppas du kryar på dig så snabbt som möjligt så ses vi i helgen;) puss

2009-12-14 @ 21:16:53
URL: http://libas.blogg.se/
Postat av: malin

krya på dig !!

2009-12-15 @ 07:38:05
URL: http://malinsss.blogg.se/
Postat av: Andruuuu

hahaha oj nej:D nu förstår ja va du mena! haha stakiiin

2010-10-17 @ 11:03:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0